Missie en visie
Waar onze school voor staat:
De leerlingen van de Kleurencirkel hebben een sterke behoefte aan duidelijkheid en structuur, aan warmte en waardering en aan ondersteuning bij het werken aan hun leerpunten.
Bij de Kleurencirkel is een goed pedagogisch klimaat belangrijk. Kinderen komen pas echt aan leren toe als zij zich veilig, geborgen en gesteund voelen op school. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is dan ook even belangrijk als de cognitieve ontwikkeling. De basishouding van iedere leerkracht straalt uit dat kinderen (en ouders) bij hem of haar terecht kunnen. Naar ieder kind (en iedere ouder) wordt serieus geluisterd.
Iedereen wordt benaderd met respect. Dit geldt zowel voor kinderen onderling, voor kinderen met volwassenen, als voor volwassenen onderling. De kinderen leren elkaar met respect te benaderen.
De vastgestelde school- en klassenregels dragen ertoe bij dat iedereen zich veilig en thuis kan voelen op school.
Onze doelgroep bestaat uit leerlingen van groep 3 t/m 8. Bij alle leerlingen is sprake van gedragsproblemen en/of psychiatrische problematiek. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem met veel aandacht voor het individuele kind. We houden bij de groepsindeling rekening met zowel de didactische als de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Het is ons doel om maximaal gebruik te maken van de kansen en krachten van elk kind, waarbij we streven naar een optimale ontwikkeling. We bereiden kinderen voor op deelname aan de maatschappij waarin ze opgroeien en zich verder zullen ontwikkelen.
Het voltallige team wordt getraind in het omgaan met agressie. Naast het preventieve handelen gaat het hierbij om een veilige wijze van de-escalatie van een situatie waarin agressie zich voordoet. Schoolbreed wordt door alle teamleden dezelfde aanpak gehanteerd. Preventief werken is gericht op het tijdig herkennen van boosheid en het bieden van gedragsalternatieven.
De Kleurencirkel realiseert zich terdege dat de school slechts één van de partijen is die een rol speelt in de ontwikkeling van een kind. Daarom zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking met ouders en andere betrokkenen bij het kind.
Kortom, wij creëren een voorspelbare en ondersteunende leeromgeving waarin de leerkracht het gezag heeft en heldere en haalbare eisen stelt. De pedagogische aanpak en het lesprogramma zijn gericht op het voorkomen van probleemgedrag, het opdoen van positieve ervaringen en het aanleren van competenties, in het bijzonder een goede werkhouding/taakaanpak, sociale vaardigheden, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid.
De Kleurencirkel is een school voor speciaal onderwijs, waar de slogan geldt: